29 októbra, 2012

Kázeň #14: Márnotratný Boh 1: Syn sa stratil a bol nájdený

V lete som kázal mini-sériu, ktorú som nazval Márnotratný Boh. Táto séria je založená na rovnomennej knihe od Tima Kellera. Počas tohto týždňa dám na blog všetky tri časti tejto série. Nech je všetkým, čo ju počujú na požehnanie.

Ďalšie časti v sérii Márnotratný Boh:
Časť 2: Skutočný starší brat
Časť 3: Kto je Otec?

15.7.2012 - Márnotratný Boh (1): Syn sa stratil a bol nájdený (stiahnite si kázeň)



Lukáš 15:11-32

11 A pokračoval: Istý človek mal dvoch synov. 12 Mladší z nich povedal otcovi: Otec, daj mi podiel z majetku, ktorý mi patrí. A otec im majetok rozdelil. 13 Po niekoľkých dňoch si mladší syn všetko vzal, odišiel do ďalekej krajiny a tam svoj majetok hýrivým životom premárnil. 14 Keď všetko premrhal, nastal v tej krajine veľký hlad a on začal trpieť núdzu. 15 Išiel teda a uchytil sa u jedného obyvateľa krajiny. Ten ho poslal na svoje pole pásť svine. 16 A túžil nasýtiť sa aspoň strukmi, čo žrali svine, ale ani tie mu nikto nedal. 17 Vstúpil do seba a povedal si: Koľko nádenníkov môjho otca má chleba nazvyš, a ja tu hyniem od hladu. 18 Vstanem, pôjdem k svojmu otcovi a poviem mu: Otec, zhrešil som proti nebu aj proti tebe. 19 Nie som viac hoden volať sa tvojím synom. Prijmi ma ako jedného zo svojich nádenníkov. 20 Vstal teda a šiel k svojmu otcovi. Ešte bol ďaleko, keď ho otec zbadal. Zľutoval sa nad ním, pribehol k nemu, hodil sa mu okolo krku a vybozkával ho. 21 Syn mu povedal: Otec, zhrešil som proti nebu i proti tebe. Nie som viac hoden volať sa tvojím synom. 22 Ale otec povedal svojim sluhom: Prineste rýchlo najlepšie šaty a oblečte ho! Dajte mu prsteň na ruku a obuv na nohy! 23 Vezmite vykŕmené teľa a zabite ho! Jedzme a radujme sa, 24 lebo tento môj syn bol mŕtvy, a ožil. Bol stratený, a našiel sa. A všetci sa začali radovať. 25 Starší syn bol na poli. Keď sa vracal a bol už blízko domu, počul hudbu a tanec. 26 Zavolal si jedného zo sluhov a vyzvedal sa, čo sa deje. 27 Sluha odpovedal: Vrátil sa tvoj brat. Tvoj otec zabil vykŕmené teľa, lebo sa vrátil zdravý. 28 Starší syn sa však nahneval a nechcel vojsť. Ale otec vyšiel a prehováral ho. 29 On však odpovedal otcovi: Pozri, toľko rokov ti slúžim, nikdy som neprestúpil tvoj príkaz, a mne si nikdy nedal ani kozliatko, aby som sa zabavil so svojimi priateľmi. 30 No keď prišiel tento tvoj syn, ktorý ti premárnil tvoj majetok s neviestkami, pre neho si zabil vykŕmené teľa. 31 Ale otec mu povedal: Syn môj, ty si stále so mnou a všetko, čo mám, je tvoje. 32 Ale teraz sa patrí veseliť a radovať, lebo tento tvoj brat bol mŕtvy, a ožil, bol stratený, a našiel sa.

List Filipanom sme síce ešte neskončili (chýba ešte jedna kázeň na dokončenie listu), ale rozhodol som sa urobiť zmenu vo svojom kázaní, pretože sa vyskytla jedinečná príležitosť toho, že teraz budem kázať 3x (takmer) po sebe. Preto som sa rozhodol urobiť mini-sériu. Táto mini-séria bude v podstate jednou veľkou kázňou rozdelenou na tri časti, preto vás chcem povzbudiť ku vypočutiu si každej jednej (a pokiaľ tu nebudete, tak si ich môžete stiahnuť z našej stránky www.cbtt.sk).

Známy príbeh

Príbeh o stratenom synovi, alebo o márnotratnom synovi, je jeden z najznámejších príbehov Biblie. Lenže sám príbeh toho v sebe obsahuje oveľa viac, ako na prvý pohľad vidíme. Pred vyše dvoma rokmi som dostal knihu, ktorú napísal Tim Keller. Kniha má provokatívny názov: Márnotratný Boh. Táto malá knižka, ktorá má iba 130 strán je výkladom tohto známeho príbehu. Cez túto knihu som bol inšpirovaný kázať najbližšie tri kázne z tohto textu. V dnešnej kázni sa pozrieme a sústredíme na mladšieho brata, o dva týždne sa sústredíme na staršieho brata a o tri týždne sa bližšie pozrieme na otca týchto dvoch bratov.

Pozadie príbehu

Celá táto časť v Lukášovom evanjeliu má začiatok v prvých dvoch veršoch 15. kapitoly: „Približovali sa k nemu všetci mýtnici a hriešnici, aby ho počúvali. Farizeji a zákonníci však reptali: Tento prijíma hriešnikov a jedáva s nimi.“ Ježiš tu stojí pred dvoma skupinami ľudí: „mýtnici a hriešnici“ a „farizeji a zákonníci“. A práve o týchto dvoch skupinách je tento príbeh, ktorý má tri hlavné postavy: 1) mladší brat, ktorého predstavujú mýtnici a hriešnici, 2) starší brat, ktorého predstavujú farizeji a zákonníci a 3) otec, ktorý predstavuje samotného Boha. Pozrime sa na nich teraz trochu bližšie.

Otec, daj mi podiel, ktorý mi patrí

„Istý človek mal dvoch synov. Mladší z nich povedal otcovi: Otec, daj mi podiel z majetku, ktorý mi patrí“ (vv. 11-12a). Táto kultúra mala isté pravidlá ako funguje a ako pokračuje. Jedným z nich bolo to, ako sa spravuje a dedí majetok. Po otcovej smrti sa majetok rozdelil tak, že každý zo synov dostal rovnaký podiel, ale ten najstarší – prvorodený – dostal svoj podiel 2x väčší, ako ostatní z jeho bratov. Čiže v našom prípade mladšiemu bratovi mala pripadnúť 1/3 otcovho majetku a staršiemu bratovi 2/3 otcovho majetku. Lenže takéto delenie nastalo až po smrti otca, nie kým bol ešte živý.

No v Ježišovom príbehu si mladší brat žiada svoj podiel majetku od otca ešte kým je nažive. Inými slovami akoby hovoril: Nechce sa mi čakať na tvoju smrť. Poďme sa správať, ako by si bol už mŕtvy. Mladší brat hovorí: Daj mi to, čo mi patrí a daj mi to teraz!. Ale to, čo by mu skutočne patrilo by bolo vyhnanie z rodiny, vydedenie a poriadna (fyzická) príučka. V dobe a kultúre, kde otcovia sú vo veľkej (a náležitej) úcte by človek ani neočakával iný záver.

No tu Ježiš šokuje tých, ktorí ho počúvajú. Pretože jeho pokračovanie príbehu je jednoducho neočakávané: A otec im majetok rozdelil (v. 12b). Grécke slovo, ktoré je tu prelozen﷽﷽﷽﷽﷽﷽﷽lojetok rozdelil (v. 12b). i k, dvoch bratov. ou osobnžené ako majetok je v skutočnosti slovo život. Inými slovami Ježiš hovorí: A otec im rozdelil [svoj] život! Otca takáto žiadosť bolela, no i napriek tomu jej vyhovel.

Kde je srdce mladšieho brata?

Tu môžeme veľmi jasne vidieť o čo mladšiemu synovi išlo. Jediný záujem, ktorý mal o otca bol iba záujem o to, čo mu otec mohol dať – nie otec samotný. Nikdy skutočne nemiloval svojho otca, miloval iba jeho dary a majetok. A neboli sme niekedy – a nie sme niekedy – takí aj my k nášmu nebeskému Otcovi? Prichádzame k nemu v modlitbách a chválach a čítaní Biblie a bohoslužbách s jedným zámerom: získať niečo od neho? Žiadanú odpoveď na modlitbu, príjemné chvály, nové myšlienky z Biblie, poslušne presedené bohoslužby. Alebo za ním prichádzame preto, aby sme boli s ním? Keď sa modlíme, tak ide nám predovšetkým o naše spoločenstvo, ktoré s ním môžeme v modlitbe zakúšať – nie o odpoveď na naše modlitby? Keď spievame piesne tak ide nám predovšetkým o pokorné predstupovanie pred jeho tvár – nie o kvalitu našich piesní a hlasov? Keď si čítame z Biblie, tak ide nám predovšetkým o počutie jeho hlasu – nie o nájdení nových objavov? Keď sa stretávame na nedeľných bohoslužbách, tak ide nám predovšetkým o spoločné uctievanie Boha – nie o to, či sú veci podľa mojich predstáv?

Keď prichádzaš za Bohom, prichádzaš za ním preto, lebo chceš byť s ním, alebo len preto, lebo niečo potrebuješ? Prichádzaš niekedy za ním len tak? Bez dôvodu? Len aby ste mohli byť spolu? Hangout-ujete?

Cesta k rozumu

A tak mladší brat dal všetkým najavo, čo bolo po celý ten čas v jeho srdci. Nie láska k otcovi, ale k otcovmu majetku. Otec vyhovie jeho nevídanej a drzej žiadosti a „po niekoľkých dňoch si mladší syn všetko vzal, odišiel do ďalekej krajiny a tam svoj majetok hýrivým životom premárnil“ (v. 13). Myslel si, že je pánom svojho života, ale netrvalo dlho, kým zistil, že je jeho otrokom. Peniaze sa minuli a s nimi aj jeho „najlepší“ kamaráti. Ženy, ktoré sa okolo neho doteraz točili ho zrazu nepoznali. Ostal sám. Len tak-tak sa mu podarilo nájsť si prácu – pásol svine. Ale ani tento muž pre ktorého pracoval mu neplatil, takže vyhladol až tak, že túžil po jedle svíň. A aká to len irónia, že aj toto jedlo bolo pre neho nedostupné. Svine boli viac hodn yn.﷽﷽﷽﷽﷽﷽la, ako mladre neho nedostupns bydary a majetok. osobné tohto jedla, ako mladší syn! A vtedy, v tej najhoršej chvíli, v najnižšom bode jeho života si spomenul na svojho otca. Spomenul si na domov.

Na dne vidíme pravdu

Je to zvlášte, že takto funguje mnoho ľudí okolo nás. Dokonca aj my samotní. Boh na náš často volá a volá a volá – a my neodpovedáme. Nie že by sme ho nepočuli, ale jednoducho ho nechceme vždy počúvať. Až príde bod, kedy si náš milujúci (!) Otec povie, že už je toho dosť. Pritlačí nás k zemi až si zúfame. Zdá sa nám, že hltáme prach – tak hlboko sme padli. A až vtedy, keď už si nevieme dať rady, až vtedy si spomenieme, že máme Otca, že máme Domov.

Ja to vidíme veľmi jasne na svojom živote. Niečo riešim: snažím sa všemožne a to akýmkoľvek spôsobom, a až keď všetko možné i nemožné vyskúšam si spomeniem, že mám Otca, ktorý mi túži pomôcť. Až vtedy si spomeniem, že môžem „zavolať“ domov. Až vtedy sa modlím.

A nie sme do určitej miery takí všetci? Boh je pre nás poslednou možnosťou. Až keď všetko ostatné vyskúšame a všetko ostatné zlyhá – až vtedy si na neho spomenieme? Preto nepohŕdajme ťažkostiam vo svojich životoch. Je veľmi možné, že dôvod, prečo ti ich dal Boh do života je ten, aby si sa neustále uchyľoval k nemu. Pavol povedal: Ba sami nad sebou sme prijali ortieľ smrti, to preto, aby sme nedôverovali samým sebe, ale Bohu, ktorý kriesi mŕtvych (2 Korinťanom 1:9). Dôvod, prečo Boh dal Pavla do takéhoto tvrdého väzenia bol ten, aby nedôveroval samému sebe, ale aby dôveroval Bohu! Možno sa práve teraz nachádzaš v zložitej situácii, ktorú nevieš sám riešiť. A možno ti ju Boh dáva práve preto, lebo chce, aby bol váš vzťah mocnejší. Využi svoje ťažkosti a súženia na posilnenie a rast tvojho vzťahu s Bohom. Neskutočne rastie a mocnie vzťah s Bohom u človeka, ktorý sa vo svojom utrpení utieka ku Božej milosti.

Plán cesty späť

Vráťme sa ku mladšiemu bratovi. Teraz, v tej najhoršej chvíli svojho života si spomenul, že má otca. Ale vedel, že cesta späť nebude ľahká. Potreboval plán. „Vstanem, pôjdem k svojmu otcovi a poviem mu: Otec, zhrešil som proti nebu aj proti tebe. Nie som viac hoden volať sa tvojím synom. Prijmi ma ako jedného zo svojich nádenníkov“ (vv. 18-19).

Mladší syn veľmi moc dobre vie, že stratil nárok na synovstvo. Stratil svoje miesto v rodine. Myšlienka toho, že by mohol byť opäť súčasťou rodiny je taká nemysliteľná, že ho ani nenapadne. Nežiada o to, aby mohol byť opäť jeho synom, aby mohol byť opäť členom rodiny. Žiada o niečo iné. Chce byť otcovým nádenníkom. Nie sluhom, ale nádenníkom.

Tu je potrebné vedieť niečo z pozadia kultúry. Aký je rozdiel medzi nádenníkom a sluhom? Tim Keller píše a vysvetľuje:

Toto bola veľmi konkrétna žiadosť. Sluhovia pracovali na panstve a žili tam. Ale „nádenníci“ boli rôznymi remeselníkmi, ktorí žili v miestnych dedinách a zarábali si. Mnoho komentátorov verí, že takáto nejaká bola stratégia syna. Mladší syn sa potupil svoju rodinu a taj aj celú komunitu. Bol pre nich ‚mŕtvy‘, tak ako to neskôr hovorí otec. Rabíni učili, že ak niekto poruší štandardy komunity, tak ospravedlnenie samo nestačí – je potrebné odškodnenie. Syn chce v skutočnosti povedať toto: „Otec, viem, že nemám právo vrátiť sa späť do rodiny. Ale ak ma zveríš jednému zo svojich nádenníkov, aby som sa tak mohol naučiť remeslo a zarobiť si, potom by som ti mohol aspoň začať splácať svoj dlh.“ Taký bol jeho plán.

Otec má iný plán

Mladší brat si nacvičil si svoj predslov a vyrazil na cestu späť domov. Nevedel síce čo môže očakávať od svojho otca, ale rozhodne od neho nečakal to, čo sa stalo. Ježiš pokračuje v príbehu: „Ešte bol ďaleko, keď ho otec zbadal. Zľutoval sa nad ním, pribehol k nemu, hodil sa mu okolo krku a vybozkával ho“ (v. 20). V tomto príbehu Ježiš šokuje svojich poslucháčov v každej chvíli. Najprv to je drzou žiadosťou syna, potom neslýchaným dovolením otca a teraz, teraz ho otec prijíma so skutočnou láskou.

To, že otec utekal za svojim synom je neskutočná vec. Dievčatá behali, chlapci behali, ženy behali, ale otcovia nikdy nebehali. Nebolo to pre ich postavenie úctivé. Ba čo viac, na to, aby mohol utekať by si musel zdvihnúť a stále držať svoje šaty, ktoré mu siahali po zem. A to by pôsobilo veľmi neúctivo. Ale zaujíma sa o to tento otec? Nie. Robí bláznovstvo, zosmiešňuje sa pred inými – ale jemu je to fuk. Jeho syn sa vrátil.


Otec pribehne a zaskočený syn spustí svoj dobre pripravený predslov. Ale všimnite si, čo otec spraví. Skočí mu do reči! V polovičke jeho preslovu ho umlčí svojimi slovami. „Syn mu povedal: Otec, zhrešil som proti nebu i proti tebe. Nie som viac hoden volať sa tvojím synom. Ale otec povedal svojim sluhom...“ (vv. 21-22). Jednoducho, otec s takýmto plánom nechce mať a ani nebude mať nič spoločné. On má svoj vlastný plán.

Otcov plán

Verš 22: „Ale otec povedal svojim sluhom: Prineste rýchlo najlepšie šaty a oblečte ho! Dajte mu prsteň na ruku a obuv na nohy!“ To, čo tieto tri veci predstavovali je veľmi dôležité.

Najlepšie šaty boli určite otcove vlastné šaty. Otec mu ponúka svoje vlastné oblečenie, ako znak toho, že jeho postavenie je opäť obnovené. Keď je človek oblečený do pekných šiat, tak žiari a je vidieť jeho „sláva“ a vznešenosť. Tento otcov syn nemal žiadnu slávu a vznešenosť, preto mu otec dal svoju vlastnú. Vyzliekol ho z jeho špinavých handier vyhnanstva a obliekol ho do tých najlepších šiat, do šiat synovstva.

Prsteň na ruku bol rodinným pečatným prsteňom. V tej dobe sa zmluvy nepodpisovali. Vtedy sa ulial vosk na dokument a človek do tohto ešte tekutého vosku otlačil pečať svojho rodinného prsteňa a tým uzavrel zmluvu. Dnešnými slovami by sme povedali, že mu otec dal podpisové právo na celú rodinnú firmu a všetky záležitosti jeho rodiny.

Obuv na nohy boli špeciálne v tom, že iba slobodný človek bol obutý. Otroci chodili bosý, ale iba slobodní ľudia mali obuv. Otec mu hovorí, že nie je jeho otrokom a dlžníkom, ale že je jeho slobodným synom.

A tak skrze tieto tri veci, šaty, prsteň a obuv, otec ukazuje svojmu synovi, kým ho opäť robí a ustanovuje. Navracia mu jeho pravú identitu.

Zaujímavosť tohto plánu

To, čo je na tomto pláne zaujímavé je to, že otec nedovolí svojmu synovi, aby si „zaslúžil“ svoju cestu späť do rodiny. Nedovolí mu, aby sa tam dostal podľa svojich plánov a predstáv. Nedovolí mu, aby čokoľvek pre to spravil. Naopak, všetko to robí sám otec.

Bez toho, aby syn čokoľvek urobil, bez toho, aby sa určitú dobu dostatočne ospravedlňoval a podlizoval, aby aspoň ešte trošku trpel za svoj hrozný čin – otec k nemu prichádza s otvorenou náručou, ktorá je plná milosti a lásky. Mladší syn neurobil pre toto vôbec nič – a tak to otec chcel. Jednak preto, lebo vedel, že takýto prečin sa nedá napraviť, ale i preto, lebo z lásky ku svojmu synovi chcel priniesť túto obetu.

Boh je takýmto otcom

Keď Ježiš hovorí túto časť príbehu svojim poslucháčom, tak všetci vedia, že mladší syn predstavuje mýtnikov a hriešnikov – možno aj ty sa spoznávaš a nachádzaš v mladšom synovi. Ale všetci tak isto vedeli, koho predstavuje otec. Otec tu reprezentuje Boha, Ježišovho Otca, nášho nebeského Otca.

A tento Otec má radosť zo svojho dieťaťa, ktoré sa k nemu vracia. „Radujme sa, lebo tento môj syn bol mŕtvy, a ožil. Bol stratený, a našiel sa“ (v. 24). V tomto verši sa však skrýva jedna veľmi vzácna pravda, ktorá sa však stratila pri preklade. Vo všetkých slovenských prekladoch čítame: Bol stratený, a našiel sa. Ale v gréčtine, ak by sme to mali preložiť doslovne, by sme čítali takto: Stratil sa, ale bol nájdený. Prvé sloveso (stratiť) je v aktívnom tvare, čiže osoba sama je vykonávateľom deja. Ale to druhe ssloveso e to druh)a, ale bol naby sa stihol ohol nauok. osobné sloveso (nájsť) je v pasívnom tvare, čiže na samotnej osobe je dej vykonávaný niekym iným! Inými slovami, mladší syn sa stratil – bolo to jeho konanie a jeho zásluha, ale bol nájdený niekým iným – nie je to jeho konanie a jeho zásluha.

Vraví, že bol mŕtvy, a ožil, doslova bol vzkriesený. Kto ho vzkriesil? Kto mu daroval život? „[Kristus] bol slávou Otca vzkriesený z mŕtvych“ (Rimanom 6:4)! Je to Otec, kto kriesi z mŕtvych. Je to Otec, kto daruje život človeku.

Dôvod, prečo je toto také dôležité vedieť je ten, že si musíme uvedomiť, že domov sa nedostaneme sami. Mladší syn nič neurobil preto, aby sa vrátil domov. Síce prišiel ku domu, ale dovnútra ho dostal jeho otec. A ku domu prišiel naozaj len preto, lebo vedel, že to je jeho posledná možnosť. Mladší syn nič neurobil. Ten sa iba stratil. Všetko ostatné pre neho urobil jeho otec. To on ho v skutočnosti našiel.

Kto si ty?

Ak sa pozrieš na svoj vzťah s nebeským Otcom a nebude sa ti zdať, že si mladším bratom, tak sa teš a pamätaj na to, čo pre teba tvoj nebeský Otec vykonal. Pretože, určitým spôsobom, každý kresťan bol niekedy takýmto mladším bratom.

A možno práve naopak, práve sa ti zdá, že aj ty si mladším bratom. Že aj ty si zneužíval dobrotu a lásku svojho Otca. Vstúp do seba a vráť sa späť domov. Ako môžeš počuť zo samotných Ježišových úst: Nechcem, aby si sa vykúpil zo svojej vlastnej biedy, ja ťa z nej vykúpim krvou svojho vlastného Syna! Príď domov. Príď tam, kam patríš. Čakám a pozerám sa. Čakám na ten deň, kedy ťa uvidím, ako kráčaš mojím smerom. A keď sa na mňa v tej chvíli pozrieš, tak uvidíš, že za tebou bežím so slzami v očiach. Lebo tak moc si mi chýbal. Tak moc ťa chcem späť. 

Žiadne komentáre: